Szivattyúk működési elvei
Az excentrikus csigaszivattyú a térfogat kiszorításos elven működő szivattyúk csoportjába tartozik. Legfontosabb szerkezeti elemei az állórész (stator), mely egy rugalmas gumiból készült munkahenger, és a benne forgó fém csigadugattyú (rotor). A rotor egy kör szelvényű, egybekezdésű nagy menetemelkedésű orsó. A stator két bekezdésű belső csigaprofil, menetemelkedése az orsó menetemelkedésének kétszerese. A gumihengerben forgó csigadugattyú kettős mozgást végez, a csiga a súlyponti tengelye körül forog, miközben a gumihenger belső falán legördül. E kettős mozgás eredményeképpen zárt kamrák jönnek létre a gumihenger és a csigadugattyú között, melyek folyamatosan haladnak előre a szívórésztől a nyomótér felé. Mivel a szállított anyagot sem centrifugális, sem turbulens erőhatások nem érik, a csigaszivattyú nagyon kíméletesen szállít.
Üzemi paraméterek
Hőmérséklet
A szivattyúval szállítható folyadék maximális hőmérséklete a stator anyagától függ. A rendelkezésre álló elastomerekkel max. 250 °C hőmérsékletű anyagot tud szállítani. A magas hőmérsékletű folyadék szállítása a szivattyú egyéb szerkezeti elemeire (tengelytömítés, csapágyak) is hatással van.
Szívó-nyomó képesség
A csigaszivattyú önfelszívó, szívóképessége 20 °C víz estén 7 m. Nyomóképessége a stator menetszámától függ, egyfokozatú stator esetén 5 bar, kétfokozatú stator esetén 10 bar.
Viszkozitás
A szivattyú – figyelembe véve a stator anyagának kémiai és mechanikai hatásokkal szembeni ellenálló képességét – körülbelül max. 200.000 c.p.s. viszkozitású (sűrű, pépes, szilárd szemcséket tartalmazó) anyag szállítására is képes. A viszkozitással a szivattyú fordulatszáma fordítottan arányos.
Szállítási teljesítmény
A szivattyú szállítási teljesítménye a fordulatszámmal egyenesen arányos. Mivel a csigaszivattyú volumetrikus szivattyú, az egy fordulatra jutó szállítási mennyiség állandó, ennek következtében az ilyen elven működő szivattyúk adagolási feladatra is kiválóan alkalmasak. A szivattyú szállítási iránya a rotor forgásirányának függvénye.
Szivattyú kiválasztása
Ahhoz, hogy a kívánt szivattyúzási feladathoz legjobban illeszkedő szivattyút vásárolja, az alábbiakat vegye figyelembe:
1. szállítási teljesítmény liter/perc-ben vagy m3/ óra-ban,
2. maximális üzemi nyomás,
3. a szállítandó anyag kémiai tulajdonságai,
4. a szállítandó anyag viszkozitása,
5. a szállítandó anyag abrazív jellege,
6. hőmérsékleti körülmények,
7. a rendelkezésre álló elektromos hálózat (egyfázisú vagy háromfázisú).
Műszaki kialakítás
Szivattyúház
1.4301 rozsdamentes acélból készült hegesztett szerkezet. Olyan anyagok szállítására melyeknél a szállítási folyamat alatt az anyag kihűlését, megdermedését illetve túlmelegedését meg kell akadályozni ( pl. csokoládé, ömlesztett sajt…) duplafalú, fűthető, vagy hűthető kialakítású lehet.
Csatlakozások
DIN 11851 szerinti zsinórmenetes csonkok tömlővéggel vagy anélkül, a megrendelővel egyeztetett méretben. Külön igény esetén csőmenetes, vagy karimás csatlakozások is készülhetnek.
Állórészek (statorok)
A stator anyaga a szállítandó anyag kémiai,- fizikai tulajdonságaitól függ. A rendelkezésre álló elasztomerekből csaknem minden szivattyúzási feladathoz kiválaszthatja a megfelelőt.
NBR
NR-SBR
EPDM
Szilikongumi
Hőálló szilikongumi
VITON
PTFE
Csigadugattyúk
A csigadugattyú anyaga általában 1.4301 rozsdamentes acél, de az igényeknek megfelelően készülhet 1.4435 korrózióálló acélból, 1.4034 edzett korrózióálló acélból, vagy a különféle ötvözött, edzett szerszámacélokból.
Billenő tengely
A szivattyú meghajtó tengelye és a csigadugattyú közötti kapcsolatot a kisebb típusoknál egy rugalmas gumiból készült elem, a többi típusnál csapos, csuklós kialakítású billenő tengely biztosítja
Tengelytömítés
Lehet tömszelencés tömítés – különböző anyagú, négyzet keresztmetszetű, fonatolt tömítőzsinórok felhasználásával – vagy csúszógyűrűs tömítés, mely anyagában konstrukciójában a szállítandó anyaghoz és szivattyúzási paraméterekhez igazodik. A csúszógyűrűs tömítés lehet külső vagy belső beépítésű.
Meghajtás
A szivattyúk monoblokk kivitelűek. A meghajtó egység lehet egy- vagy háromfázisú aszinkron villanymotor, fix fordulatú fogaskerekes hajtómű, vagy szabályozható fordulatú mechanikus variátor.
Az excentrikus csigaszivattyú a térfogat kiszorításos elven működő szivattyúk csoportjába tartozik. Legfontosabb szerkezeti elemei az állórész (stator), mely egy rugalmas gumiból készült munkahenger, és a benne forgó fém csigadugattyú (rotor). A rotor egy kör szelvényű, egybekezdésű nagy menetemelkedésű orsó.